Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Groei Air France-KLM geremd door stakingen Air France



Het gaat goed met KLM. Het laatste half jaar harkte de vliegmaatschappij maar liefst 4,9 procent extra omzet binnen. Ook werden er in het afgelopen half jaar meer passagiers vervoerd dan in het eerste half jaar van 2017. Reden voor een feestje, zou je zeggen. Toch blijft het bedrijf bescheiden. De Franse piloten die voor het bedrijf werken, remmen de groei van de organisatie namelijk aanzienlijk.

Goede cijfers KLM, slechte cijfers Air France

KLM heeft een goed half jaar gehad. Helaas kan Air France dit niet zeggen. Waar de omzet van KLM met bijna 5 procent steeg, daalde de omzet van de Franse tak van het bedrijf juist. In het eerste half jaar van 2018 was de omzet van Air France 1,4 procent lager dan vorig jaar. En dit heeft niets te maken met de reislust van de Fransen, maar met de stakingen van de Franse piloten.

Flink verlies door stakingen

Het is al jaren onrustig bij Air France. Dit komt omdat de piloten van de vliegmaatschappij niet tevreden zijn met hun arbeidsvoorwaarden. Ze hebben de afgelopen jaren al meerdere keren hun werk neergelegd om te gaan staken.

In het eerste half jaar van 2018 zorgden de stakingen van de Franse piloten voor een flinke kostenpost, namelijk van 335 miljoen euro. KLM wist deze hoge kosten nog wel een beetje te compenseren, maar uiteindelijk houdt Air France-KLM toch een verlies over van 159 miljoen euro. Dit komt dus niet door KLM, maar door de onrust bij Air France.


Topman KLM: eind 2018 groene cijfers

De topman van KLM, Pieter Elbers, blijft positief over het 2018 van Air France-KLM. Hij denkt dat de twee vliegmaatschappijen het verlies van het eerste half jaar nog kunnen compenseren in het tweede deel van het jaar. Er worden inderdaad meer en meer tickets verkocht door beide vliegmaatschappijen, dus het toekomstbeeld met groene cijfers is niet helemaal onrealistisch.

Wel moet het bedrijf rekening houden met extra stakingen. Deze staan nog niet op de planning, maar dit kan natuurlijk altijd nog komen. Ook gaan de olieprijzen de komende maanden omhoog. Of de twee bedrijven 2018 inderdaad positief af kunnen sluiten, is dus nog de vraag. 

Voor de luchtvaartmaatschappij zal een positief resultaat een behoorlijke opsteker zijn. Al jaren is er namelijk gesteggel over de vraag of de samenwerking tussen beide partijen nog wel een toekomst heeft. Volgens sommige analisten zou men de luchtvaartmaatschappijen volledig in elkaar over moeten laten gaan om nog efficiënter te kunnen werken. Ook zou dit het makkelijker maken om veranderingen binnen de maatschappijen door te voeren, waar het nu vaak op verzet stuit van één van de luchtvaartmaatschappijen. Een positieve afsluiting van het jaar 2018 is daarom ook meer dan welkom.

Foto bij: Air France-KLM